Mit navn er Dennis Drejer, og jeg er 27 år gammel. Jeg er født og opvokset i Skive, men bor i øjeblikket i København. Til dagligt driver jeg virksomheden, Rito ApSRito.dk, som sælger garn og hobbyartikler på nettet. Webshoppen blev grundlagt i januar 2014 og betragtes i dag, som en af de førende garnshops på det danske marked.

I perioden 2005-2008 gik jeg på Skive Tekniske Skole (HTX) på linjen matematik og fysik. Sidenhen har jeg ikke beskæftiget mig med andre uddannelser.

Hvornår startede du, og hvad driver dig?

Jeg lavede min første hjemmeside, da jeg var 11 år gammel, hvor jeg havde nogle iværksætterdrømme, som jeg gerne ville udleve. Mange år senere, mødte jeg mine to gode kammerater, Søren og Jesper, som havde mange af de samme iværksætterdrømme som jeg. Det var i denne periode, at mine projekter for alvor tog fart. Jeg begyndte, at beskæftige mig med programmering, affiliate marketing og e-handel på et mere seriøst plan.

I 2008 blev jeg en del af virksomheden, Cykelpartner.dk, hvor jeg havde ansvaret for programmering, søgemaskineoptimering, design og udvikling. I 2011 valgte jeg, at trappe ned til deltid, da jeg havde et ønske om, at bruge flere timer på min egen virksomhed. Det var i denne periode, at jeg drev Drejer ApS, som beskæftigede sig med konsulentarbejde og affiliate markedsføring. I juni 2014 sagde jeg op hos Cykelpartner for, at kunne fokusere hundrede procent på mit nyeste projekt – Rito.dk.

Der er mange ting, der driver mig. Jeg bliver bl.a. drevet af vækst, statistik og markedsføring. Ydermere er jeg vild med tanken om, at skabe min egen arbejdsdag, og jeg kan lide at være min egen chef.

Hvad arbejder du med i dag?

I dag ejer og driver jeg Rito ApS, hvor jeg holder 20 ansatte beskæftiget – heriblandt både fuldtids- og deltidsansatte. Mine primære kompetencer er inden for markedsføring og programmering, hvorfor det er disse arbejdsopgaver, jeg bruger mest tid på i hverdagen. Jeg har valgt, at sætte alle andre projekter til side, så jeg kan bruge al min tid og energi på min webshop.

Dennis Drejer

Det er min erfaring, at man får mest ud af at fokusere på ét projekt ad gangen, hvor man kan gå all-in. Har man mange projekter i gang på én gang, så kan man hurtigt miste overblikket, hvilket jeg har undgået med Rito ApS.

Hvad er din rolle?

Jeg agerer som indehaver – eller direktør for en fremadstormende webshop, som har specialiseret sig i salg af garn og tilbehør. Som indehaver har jeg det overordnede ansvar for mange arbejdsområder.

Jeg har en finger med i spillet, hvad angår både indkøb, markedsføring, programmering og økonomistyring. Jeg uddelegerer opgaver, men jeg påtager også selv mange opgaver. Som indehaver bruger jeg tilmed lang tid på, at holde møder (leverandørmøder, jobsamtaler m.v.), hvilket helt naturligt tager en del af min tid.

Hvad har du måtte ofre for et liv som iværksætter?

Jeg synes ikke, at jeg har måtte ofre særligt meget. Jeg ser mit arbejde, som en hobby, så jeg har blot valgt at dyrke min hobby. Jeg bruger ofte mit arbejde, som (en) undskyldning for mange ting, fordi jeg nyder at udvikle og optimere på mange forskellige fronter. Selvom jeg har arbejdet meget, så har jeg også været god til, at dyrke mine venner og familie. Jeg er f.eks. ikke typen, der siger nej til en festlig aften i byen, hvis der er blevet lagt op til det.

Hvad sagde familie og venner til din beslutning?

Jeg må indrømme, at det ikke var alle, der synes, at idéen om at starte en garnwebshop var lige god. Der var mange af mine venner, der grinte af idéen, og den kritiske holdning var generelt svær at overse. Jeg tog ikke deres kritik så tungt. Jeg havde jo undersøgt markedet grundigt, så der var ingen, der kunne slå mig ud af kurs.

I dag er der ikke længere nogen, der stiller spørgsmålstegn ved, at jeg sælger garn og tilbehør på nettet. Det er blot med til at understrege, hvor vigtigt det er, at man tror på sig selv og sine idéer.

Hvad er du mest stolt af?

Jeg er rigtigt stolt af, at jeg har formået, at ansætte de helt rigtige mennesker. Jeg ansætter ikke nødvendigvis de medarbejdere med de længste og fineste uddannelser. Derimod er jeg meget mere interesseret i medarbejdere med personlige- og faglige kvalifikationer samt et godt drive. Tilmed har jeg formået, at bygge en succesrig virksomhed uden selv, at være der hele tiden. Jeg har aldrig været så fokuseret på selve produktet. For mig er det ikke så afgørende, om jeg sælger garn, fodbolde eller badetøj – det er mere måden, det handler om.

Hvad har været den største nedtur?

Jeg vil ikke mene, at jeg har oplevet en rigtig nedtur i forbindelse med min iværksætterkarriere. Der har helt naturligt være nogle tider, der har været hårdere end andre, hvilket man må forvente som iværksætter. Jeg mener selv, at jeg har været dygtig til at forudse nedturen. Dermed har jeg undgået de største nedture.

I opstartsfasen købte jeg garn for 30.000 kr. i de farver, som jeg tænkte ville sælge på den pågældende årstid. Dog blev jeg hurtigt mindet om, at jeg ikke havde helt styr på strikkemoden. På de første 100 ordrer, fik jeg ikke solgt en eneste af de varer, som jeg netop havde købt fra leverandøren. Kort tid efter ansatte jeg en indkøber med stor produktviden, og det skulle vise at være ganske fornuftigt.

Hvor meget arbejder du om ugen?

På en typisk uge arbejder jeg 50-60 timer. Selvom det kan lyde af meget, så arbejdede jeg mange flere timer førhen. Da jeg stiftede Rito ApS i 2014, arbejdede jeg fra kl. 7 til 22. Jeg har ikke noget imod, at arbejde meget, fordi jeg som sagt ser mit arbejde som min hobby. Jeg er f.eks. flittig til, at deltage i arbejdsweekender over hele landet. Disse arbejdsweekender ser jeg, som min fritidsbeskæftigelse, selvom meget af tiden bliver brugt på arbejde.

Hvordan ser din typiske arbejdsdag ud?

Hvordan min typiske arbejdsdag ser ud afhænger meget af, om jeg er på kontoret i Skive eller København. Ritos hovedkontor og lager er placeret i Skive, hvor mine ansatte møder ind til dagligt. Meget af tiden sidder jeg på et kontor i København, hvor jeg formår, at fordybe mig i mine arbejdsopgaver fra første minut. Når jeg er i Skive, bruger jeg meget tid på planlægning, ligesom jeg holder mange møder med både samarbejdspartnere og medarbejdere. Hvis jeg ikke sidder på vores hovedkontor, så kommunikerer jeg med medarbejdere via Skype og telefon, hvilket fungerer rigtigt godt. Dog foretrækker jeg, at alle vigtige opgaver og samtaler sker på kontoret, hvor det foregår face-to-face. Den personlige kontakt frem for samtale via forskellige medier, har altid fungeret bedst for mig i forbindelse med vigtige samtaleemner. Budskaber trænger bedre igennem, og det er nemmere at aflæse kropssprog m.v.

Hvor langt skal man være villig til at gå?

Man skal være villig til at satse meget, hvad angår både tid og økonomi. Det er vigtigt, at man tænker stort og ikke bremser det eventuelle vækstpotentiale. Da jeg startede Rito ApS, indskød jeg 300.000 kr. i firmaet, som jeg var overbevist om nok skulle blive tjent hjem i løbet af kort tid. Jeg har på intet tidspunkt lånt penge til, at etablere Rito ApS. Pengene, jeg skød ind i firmaet, sparede jeg op på egen hånd. Tidsmæssigt har jeg også satset rigtigt meget, da jeg bruger en stor del af mine vågne timer på min virksomhed. Hvis man skal gøre noget, så kan man lige så godt gøre det ordentligt – og gå hele vejen.

Hvad er hemmeligheden til succes?

Hemmeligheden til succes er, at man skal forstå, at succes ikke kommer af få ting. Derimod skal man have fokus på mange ting – også de helt små ting. Hopper man over, hvor gærdet er lavest, så vil det helt naturligt have indflydelse på succesraten.

Hvis det var muligt at gå tilbage, hvad ville du så gøre anderledes i dag?

Jeg ville helt sikkert ansætte de første medarbejdere hurtigere. I opstartsfasen kunne jeg f.eks. godt have brugt en indkøber med et vis produktkendskab. Jeg var ikke i tvivl om, hvorvidt garnmarkedet var et gunstigt marked, men jeg var i tvivl om, hvilke varer der ville sælge. I dag er jeg meget opmærksom på løbende, at ansætte medarbejdere og outsource opgaver, som jeg ikke selv har tid og / eller kompetencer til at løse.

Hvad synes du er de vigtigste egenskaber en iværksætter skal besidde?

En iværksætter skal kunne optimere på sit eget arbejde. Personligt bruger jeg meget tid på at optimere mit arbejde, da det næsten altid er muligt, at optimere på alle parametre. Tilmed synes jeg, at en iværksætter skal være fremadsynet og være dygtig til, at uddelegere opgaver. Sidst, men ikke mindst skal man være kreativ, da man skal skille sig ud, og gøre det lidt anderledes end sine konkurrenter.

Overstående interview er blevet gennemført i samarbejde med Martin Dyrhøj fra Saftpresseren.dk, som arbejder med SEO og PR hos Rito APS.