Navn: Erik Holflod Jeppesen
Alder: 21 år
LinkedIn:
 https://www.linkedin.com/in/erik-holflod-jeppesen-99445a75/
Baggrund/Tidligere erfaring: Freelance grafisk designer samt indehaver af www.goldheart.dk
Uddannelse: HHX
Virksomhed og Title: https://grafikr.dk/. Stifter & Partner
Stiftet: 2016
Overskud sidste år: 6-cifret overskud i årsregnskabet for 2017

Hvorfor startede du? Hvad var motivation til at gøre det?

Siden 16-års alderen har jeg altid haft en stor drøm om at være min egen chef. Ikke fordi man kunne sove længe og gøre som man vil, men fordi jeg ville have muligheden for at skabe noget stort fra bunden. Jeg havde et ønske om at bygge et brand og en forretning, som man efter mange år kunne kigge tilbage på og være stolt af.

Jeg har aldrig tændt på hurtige penge og ville ikke have en webshop, som solgte elektronik-skrammel importeret fra Kina. Kvalitet for mig har altid været vigtig.

Jeg startede Grafikr sammen med min partner Kiranan Luxmy, fordi vi begge havde en stor interesse i webudvikling, grafisk design og generelt det at drive en sund forretning. På daværende tidspunkt var vi både rigtig gode venner og havde kendt hinanden i mange år, men vi var også konkurrenter, da vi drev hver vores virksomhed og kæmpede om de samme kunder. Vi så dog en mulighed for at skabe mere værdi, hvis vi stiftede en virksomhed sammen, hvilket har vist sig at være den rette beslutning.

Erik Holflod Jeppesen

Var der noget som afholdte dig fra at gøre det tidligere?

Tilbage i mine teenageår ville jeg lave alt muligt indenfor iværksætteri og jeg havde en stor støtte fra mit bagland. Det eneste, som dengang kunne holde mig tilbage var, at det var “svært” at stifte virksomhed i sit eget navn, hvis man ikke var myndig.

Hvad sagde familie og venner til din beslutning?

Min familie og venner har altid støttet mig meget uanset, om jeg sad på værelset og lavede armbånd, som jeg solgte gennem min webshop til i dag, hvor jeg driver et webbureau. De synes, det er spændende med en selvstændig i familien.

Hverken min mor eller far er selvstændige, men har derimod begge nogle lange uddannelser med i baggagen, hvor jeg ikke kan prale med sidstnævnte. Nogle vil mene at det er vigtigt, at man tager en videregående uddannelse, så “man har noget at falde tilbage på”. I øjeblikket har min partner og jeg valgt at arbejde fuldtid med Grafikr, da vi føler at det er nødvendigt, hvis vi skal bygge den mest optimale forretning. I mine øjne kan uddannelse godt vente lidt. Jeg ser det lidt som “hackschooling”. Jeg bliver klogere på de emner, som er relevant for mig og uddanner mig pt. uden om systemet. Jeg læser konstant op på nye trends og hører lærerrige podcast. Så jeg suger konstant ny viden til mig – forskellen er bare, at jeg selv vælger hvornår og hvordan.

Hvad har du måtte ofre for et liv som iværksætter?

I gymnasietiden ofrede jeg tit en god nattesøvn, da både forretning og skole skulle gå op i en højere enhed. Det betød, at de sene nattetimer blev taget i brug. Set i bakspejlet, nu hvor jeg har været selvstændig i et par år, så er jeg gået glip af en del sociale arrangementer og begivenheder med min vennekreds. Det er ikke alle, som kan forstå, hvorfor man ikke kan være med til at spille fodbold kl 16:00 eller spille computer til langt ud på natten. Jeg prioriterer mit arbejde højere end alt andet, da jeg virkelig brænder for at bygge en forretning med en masse ansatte. Det kræver hårdt arbejde og desværre må man takke nej til flere sociale arrangementer.

Hvordan byggede du den første version af produktet/servicen?

Min partner og jeg har siden folkeskolen arbejdet med webudvikling og design, hvor det hele er selvlært. Vi startede med at arbejde i Shopify og WordPress og dygtiggjorde os i dvs. Adobe-programmer i en ung alder.

Det vi kan er selvlært. Tilbage i juni 2016 lavede vi Grafikrs hjemmeside og har i dag forbedret vores identitet og gjort det mere tydligt hvad vi kan. Vi har indsnævret vores ydelser til kun at dække webdesign og grafisk design.

I starten profilerede vi os med, at vi kunne lidt af hvert. Alt fra online marketing til videoproduktion. I dag har vi fokus på niche og dygtiggjort os i to førnævnte områder, hvilket har båret frugt og vist sig at være den rigtige beslutning for os.

Erik Holflod Jeppesen

Hvordan har du tiltrukket brugere/kunder og vokset virksomheden?

Da vi startede Grafikr, havde vi begge to bygget os et erhvervsnetværk gennem årene og lavet konsulentarbejde for nogle forskellige virksomheder. Vi havde fået skabt troværdighed omkring vores personlige brands, som betød at vi ikke skulle starte helt fra bunden, da vi etablerede Grafikr.

Vi ringer ikke ud til potentielle kunder og laver kold kanvas. Derimod behandler vi vores kunder rigtig godt og yder vores absolut bedste for at give dem en god oplevelse. Vi skaber effektive resultater for dem, som betyder at de anbefaler os til andre. På den måde får vi flere og flere henvendelser fra folk, som har hørt godt om os. I vores branche handler det rigtig meget om tillid og menneskerne bag, når man handler med hinanden.

Derudover deler vi ud af vores viden på diverse blogs og fora, hvor vi skriver om relevante emner.

https://ivaekst.dk/blog/erik-holflod-jeppesen/5-gode-rad-til-opstart-af-webshop
https://www.amino.dk/blogs/erikjeppesen/archive/2017/06/07/3-farver-som-du-b-248-r-kende-psykologien-bag.aspx
https://www.nemprogrammering.dk/wp/guide-konverteringsoptimering-webshop/

Hvordan har jeres forretningsmodel udviklet sig?

Vi brugte det første årstid på at banke det værste rust af og lære af vores begynderfejl. Nu har vi effektiviseret vores processer og er lysår foran de fleste webbureauer. Vi har brugt et utal af timer på at opsætte vores projektstyringprogram (Podio), så alt er meget struktureret og automatiseret. Overordnet set har vi dygtiggjort os og er bl.a. Officielle Shopify Experts, hvor der kun er 10 bureauer i Danmark, som kan kalde sig det. I starten lavede vi lidt af hvert, men vores fokus på Shopify har gjort det muligt for os at skalere.

Hvad har i lærte af det?

Ved ikke at lave detaljerede kravspecifikationer, kunne man “risikere” at stå med en kunde, som pludselig ville have en Ferrari, men kun havde budget til en Fiat. Sagt på en anden måde, så er det rigtig vigtigt at forventningsafstemme inden aftalen indgås, så begge parter ved hvad der bliver leveret. Hvis kunden pludselig vil have et bookingsystem eller lignede til sin webshop, så kan man bedre argumentere for at det går udover opgavens korrekturgang. For at opsummere, så kunne vi risikere at bruge alt for mange timer, fordi vi stadig vil yde den bedste service og gøre kunden glad.

I dag, har vi et enormt fokus på en meget uddybende kravspecifikation, som tager mange timer at udarbejde, specielt når det kommer til udvikling af hjemmesider. Det er blot til fordel for begge parter, så der ikke opstår nogle misforståelser undervejs.

Hvad er de største udfordringer, som du har konfronteret? Forhindringer du har måtte overkomme?

I starten brugte vi ikke meget energi på at lave kravspecifikationer eller gennemgå tilbud i samarbejde med kunden, vi sendte det bare afsted. Det bed os i halen af og til, men vi lærte blot af det.

Hvad er visionen med virksomheden?

Visionen med Grafikr er at blive ét af Skandinaviens førerende webbureauer, som skaber resultater for velkendte brands.

Hvordan opnår i den vision?

Den opnår vi ved at udvikle talenter inhouse i et kreativt arbejdsmiljø, hvor vi hele tiden dygtiggøre os inden for design og udvikling.

Hvad er du mest stolt af?

Jeg er mest stolt af, at vi i dag har skabt en oprigtig arbejdsplads. Vi brødføder andre og udbetaler løn hver måned. Det er ikke længere en drengedrøm på værelset men en rigtig virksomhed. Det er ikke så ringe endda,  for at sige det på jysk…

Hvor langt skal man være villig til at gå?

Uanset branche skal man være villig til at lægge et par ting til side. Hvis man skal gøre noget, så skal man gøre det 100%. Det hjælper ikke, at du har et 8-16 job også arbejder lidt på din egen virksomhed om aftenen. Specielt ikke hvis du vil bygge et stort imperium. Du skal være villig til at have 100% fokus på dit mål. Alt afhængigt af hvilket tempo du vil fremad i, så skal du være villig til at arbejde mere end 37 timer om ugen. Æd dine konkurrenter op, og løb den ekstra mil for at komme foran.

Hvad er hemmeligheden til succes?

Du skal lære at holde hovedet koldt, se positivt på tingene og tænke langsigtet. Der vil være dage, som er fyldt med forskellige nedture og hvor det hele bare er noget øv. Har du tålmodighed og arbejder målrettet mod dit mål skal det nok lykkedes. Derudover gælder:

  • Ærlighed
  • Venlighed
  • Flid
  • Fokus
  • Viljestyrke.

Hvad er dine bedste råd til nye iværksættere, der lige er startet på deres rejse?

Vær kritisk og differentier dig fra dine konkurrenter. Du må gerne “launch crap” og starte et sted, men sørg for at blive bedre end du var dagen forinden.

Hvor kan vi få mere information?

Vi er ret aktive på diverse sociale medier. På instagram får du et hverdagsglimt i vores arbejdsmiljø og på Facebook kan du blive opdateret omkring nyheder og cases.

Instagram: https://www.instagram.com/grafikrdk/
Facebook: https://www.facebook.com/Grafikrdk/

Ellers er vores hovednummer altid åben, hvor man skal være mere end velkommen til at ringe ind, hvis vi skal tage en snak:
Tlf. 71 71 70 71.